Baza pozacenowych kryteriów oceny ofert w programie E-Publiczny Doradca!

Baza pozacenowych kryteriów oceny ofert w programie E-Publiczny Doradca!

Mamy przyjemność poinformować, iż w ramach programu E-Publiczny Doradca dzięki współpracy prawników kancelarii Wielkopolska Grupa Prawnicza udało się stworzyć niezwykle przydane dla wszystkich zamawiających narzędzie – bazę pozacenowych kryteriów oceny ofert.

Spore poruszenie wśród zamawiających wywołała jedna ze zmian przewidzianych w nowelizacji ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm. oraz z 2016 r. poz. 831 i 996) – dalej p.z.p. (która weszła w życie dnia 28 lipca 2016 r.), dotycząca możliwej do zastosowania wagi w ramach kryterium cena.

Art. 91 ust. 2a p.z.p. dla jednostek sektora finansów publicznych wprowadza unormowanie, zgodnie z którym stosowanie kryterium ceny jako jedynego kryterium oceny ofert lub kryterium o wadze przekraczającej 60% możliwe jest wyłącznie w sytuacji, jeżeli zamawiający określi w opisie przedmiotu zamówienia standardy jakościowe odnoszące się do wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia oraz wykaże w załączniku do protokołu, w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty cyklu życia. Oznacza to, że stosowanie kryterium ceny z wagą przewyższającą 60% będzie w znaczny sposób ograniczone. Powyższe nie dotyczy trybu zapytania o cenę oraz trybu licytacji elektronicznej.

W praktyce okazuje się, że mimo zmian wdrożonych w ramach ostatniej nowelizacji p.z.p., jak również wprowadzonych już przecież 2 lata temu zmian w zakresie stosowania pozacenowych kryteriów oceny ofert, na mocy których zamawiający zostali niejako zmuszeni do stosowania innych kryteriów niż cena, ciągle problematyczne okazuje się właściwe dobieranie ciekawych, odważnych, dostosowanych do przedmiotu zamówienia, zapewniających zamawiającemu uzyskanie pożądanego produktu czy usługi pozacenowych kryteriów oceny ofert.

Na gruncie tych doświadczeń i problemów zamawiających z doborem odpowiednich kryteriów oceny ofert, twórcy programu E-Publiczny Doradca postanowili wprowadzić dodatkowe narzędzie umożliwiające użytkownikom program dobieranie kryteriów stosowanie do rodzaju zamówienia oraz jego specyfiki.

Przez kilka zespół prawników kancelarii Wielkopolska Grupa Prawnicza miesięcy opracowywał i analizował możliwe do zastosowania kryteria oceny ofert. Przede wszystkim zwracano uwagę na zgodność kryteriów z obowiązującymi przepisami ustawy prawo zamówień publicznych (w szczególności w zakresie zakazu określania kryteriów odnoszących się do właściwości wykonawcy, czy możliwości naruszenia zasady uczciwej konkurencji), zgodnością z prawem wspólnotowym. Z drugiej jednak strony, dzięki pracy zespołu, udało się stworzyć bazę bardzo zróżnicowanych kryteriów, rzadko pojawiających się w postępowaniach o udzielenie zamówienia, dzięki którym zamawiający będą w stanie uzyskać produkty / usługi odpowiadające ich oczekiwaniom. Baza zawiera m.in. kryteria dotyczące – aspektów estetycznych, funkcjonalnych, doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji zamówienia i ich kwalifikacji, czy jakości.

Zapraszamy zatem do korzystania z programu!

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *