Nowe Prawo zamówień publicznych nakłada na zamawiających szereg nowych obowiązków. Jednym z nich jest konieczność sporządzenia w postępowaniach o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne „analizy potrzeb i wymagań”.
Zagadnienie to reguluje art. 83 p.z.p.
Zgodnie z tym przepisem zamawiający publiczny, przed wszczęciem postępowania o
udzielenie zamówienia, dokonuje analizy potrzeb i wymagań, uwzględniając rodzaj
i wartość zamówienia.
Wspomniana analiza powinna w szczególności obejmować:
1) badanie możliwości zaspokojenia zidentyfikowanych potrzeb z wykorzystaniem zasobów własnych;
2) rozeznanie rynku:
a) w aspekcie alternatywnych środków zaspokojenia zidentyfikowanych potrzeb,
b) w aspekcie możliwych wariantów realizacji zamówienia albo wskazuje, że jest wyłącznie jedna możliwość wykonania zamówienia.
Dokument zawierający analizę, powinien wskazywać:
1) orientacyjną wartość zamówienia dla każdego ze wskazanych wariantów, o których mowa w ust. 2 pkt 2 lit. b;
2) możliwość podziału zamówienia na części;
3) przewidywany tryb udzielenia zamówienia;
4) możliwość uwzględnienia aspektów społecznych, środowiskowych lub innowacyjnych zamówienia;
5) ryzyka związane z postępowaniem o udzielenie i realizacją zamówienia.
Zamawiający może wszakże odstąpić od dokonania analizy potrzeb i wymagań, w przypadku gdy zachodzi podstawa udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, o której mowa w art. 209 ust. 1 pkt 4, lub w trybie zamówienia z wolnej ręki, o której mowa w art. 214 ust. 1 pkt 5 p.z.p.