W związku z zagrożeniem Covid -19 Urząd Zamówień Publicznych rekomenduje wprowadzanie rozwiązań ograniczających możliwość rozprzestrzeniania się wirusa także w odniesieniu do postępowań przetargowych oraz relacji między zamawiającym a wykonawcami. Do takich rozwiązań należą takie koncepcje jak:
– wydłużenie terminu składania ofert szczególnie w postepowaniach o wartości poniżej progów unijnych,
– publiczne otwarcie ofert on-line
– dopuszczenie możliwości składania ofert w postepowaniach o wartości poniżej progów unijnych w formie elektronicznej,
– czy też zawieranie umów o zamówienie publiczne w formie elektronicznej (art. 15r ust.10 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych ( Dz U 2020 poz. 374 ze zm).
Mając na uwadze zarówno bezpieczeństwo wykonawcy jak i zamawiającego w dobie zagrożenia Covid 19 rekomendowane jest także przekazywanie dokumentów w tym zabezpieczenia należytego wykonania umowy w postaci elektronicznej.
Zgodnie z art. 148 Pzp wykonawca najpóźniej w dniu zawarcia umowy o zamówienie publiczne wnosi zabezpieczenie należytego wykonania umowy w jednej lub w kilku z następujących formach :
1) pieniądzu;
2) poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, z tym że zobowiązanie kasy jest zawsze zobowiązaniem pieniężnym;
3) gwarancjach bankowych;
4) gwarancjach ubezpieczeniowych;
5) poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Zabezpieczenie należytego wykonania umowy za zgodą zamawiającego zabezpieczenie może być wnoszone również:
1) w wekslach z poręczeniem wekslowym banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej;
2) przez ustanowienie zastawu na papierach wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego;
3) przez ustanowienie zastawu rejestrowego na zasadach określonych w przepisach o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów.
W przypadku wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy w formie niepieniężnej, co w praktyce będzie dotyczyło gwarancji bankowych oraz gwarancji ubezpieczeniowych wykonawca może wnieść zabezpieczenie w formie pisemnej, to jest dokumentu materialnego wydanego przez odpowiedni podmiot w postaci oryginału. Należy zwrócić uwagę, że wniesienie zabezpieczenia jest czynnością spoza procedury o udzielenie zamówienia publicznego, która de facto kończy się w chwili przesłania informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej o ile nie zostały wniesione środki ochrony prawnej.
Tym samym zabezpieczenie należytego wykonani umowy jako instrument służący pokryciu roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy może zostać złożone zarówno w formie pisemnej jak i w postaci elektronicznej co wymaga w tym przypadku opatrzenia tegoż dokumentu kwalifikowanym podpisem z ważnym certyfikatem jego wystawcy, tj.: osoby upoważnionej do tego typu czynności. Nie mniej jednak mimo tego, iż forma ta jest równoważna formie dokumentu klasycznego zabezpieczenia należytego wykonania umowy rekomendowane jest ustalenie z zamawiającym czy taka forma będzie przez niego finalnie akceptowalna, tj.: złożenie zabezpieczenia w postaci elektronicznej.
Z formalnego punktu widzenia złożenie takiego zabezpieczenia, jeżeli zabezpieczenie jako dokument stanowiący przyrzeczenie wydania środków w przypadku nieprawidłowości realizacji umowy o zamówienie publiczne lub braku jej realizacji w części lub całości powinien gwarantować zamawiającemu możliwość uzyskania środków z zabezpieczenia tytułem zaspokojenia jego roszczeń.
W aktualnej sytuacji zagrożenia Covid 19 mając na uwadze daleko idące bezpieczeństwo rekomenduje się takie rozwiązania jako ograniczające możliwość przenoszenia się wirusa Covid 19.