Kryteria dotyczące właściwości wykonawcy po nowelizacji

Kryteria dotyczące właściwości wykonawcy po nowelizacji

Już na gruncie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku prawo zamówień publicznych (dalej „Ustawa”) obowiązujących przed wejściem w życie nowelizacji (tj. przed 28 lipca br.) zamawiający nie byli uprawnieni do określania kryteriów oceny ofert, które dotyczyły właściwości wykonawcy. Wyjątek stanowiła sytuacja, w której zamawiający planował udzielić zamówień na usługi niepriorytetowe – wówczas nie obowiązywał zakaz ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie właściwości wykonawcy.

Jednakże w związku z nowelizacja Ustawy uchylono przepis dotyczący tzw. usług niepriorytetowych, co oznacza, iż zgodnie z art. 91 ust. 3 Ustawy w sposób bezwzględny kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, a w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej.

Z powołanego art. 91 ust. 3 Ustawy wynika zakaz stosowania przy ocenie ofert kryteriów o charakterze podmiotowym. Oznacza to, iż właściwości wykonawcy ubiegającego się o zamówienie publiczne nie mogą być brane pod uwagę przy ocenie oferty najkorzystniejszej. Wskazać jednocześnie należy, iż zawarte w art. 91 ust. 3 Ustawy wyliczenie niedopuszczalnych kryteriów ocen ma charakter przykładowy. Oznacza to, iż poza wiarygodnością ekonomiczną, techniczną lub finansową wykonawcy ubiegającego się o zamówienie, przy wyborze najkorzystniejszej oferty nie mogą być brane pod uwagę także inne kryteria odnoszące się do właściwości wykonawcy. Z tych względów należy uznać za niedopuszczalne w świetle art. 91 ust. 3 Ustawy stosowanie przy wyborze najkorzystniejszej oferty takich kryteriów oceny ofert jak doświadczenie wykonawcy, czy też posiadanie przez wykonawcę znajomości określonej branży (tak też. P. Granecki: Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2007, s. 266).

Jednocześnie zauważyć należy, że zgodnie z art. 91 ust. 2 pkt. 5 znowelizowanych przepisów Ustawy kryterium oceny ofert może być m.in.: organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia, jeżeli mogą mieć znaczący wpływ na jakość wykonania zamówienia. Zatem, ustawodawca niejako zasugerował zamawiającym, że za w pełni dopuszczalne uznawać będzie kryteria odnoszące się do doświadczenia osób biorących udział w postępowaniu, czyli np. trenerów, prawników, ekspertów, czy specjalistów. Zwrócić jednak należy uwagę, iż ustawodawca dopuszcza możliwość stosowania niniejszego kryterium w sytuacji, gdy faktycznie kwalifikacje, czy doświadczenie tych osób w sposób znaczący może wpłynąć na jakość wykonania zamówienia. Dlatego też przy określaniu tego typu kryteriów zwrócić należy uwagę, czy ze względu na specyfikę zamówienia udział osoby o określonym poziomie kwalifikacji, czy doświadczenia jest rzeczywiście istotny, czy przyczyni się do zapewnienia zamawiającemu konkretnych korzyści i czy wpłynie na sposób wykonania zamówienia.

Paweł Sendrowski

radca prawny

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *